söndag 14 september 2008

Gästboksfråga

Jag fick ett inlägg i min hemsidas gästbok, där en viss "Wulfahariaz" ställde en relevant fråga. Tyvärr glömde personen i fråga att skriva sin email i inlägget (olyckligtvis strejkar tekniken som skall hämta in mailadresserna man skriver i meddelanderutan, så man måste skriva ut dem "för hand", vilket jag försökt påpeka överst på gästbokssidan), och alltså kan jag inte svara till frågeställaren direkt. Alltså kommer svaret här.

Frågan gällde vad som menas när det i min bok om indoeuropeiska förekommer ett ljud som skrivs som ett versalt H (till skillnad från h:n med nedsänkta siffor efter, det vanliga sättet att skriva de så kallade laryngalerna). Svaret finns faktiskt i själva boken, på sidan 113: "ett stort H betecknar vilken som helst av de tre laryngalerna". Svårare än så är det inte - så hoppas att du läser detta, Wulfahariaz!

Inga kommentarer: