lördag 10 oktober 2009

Manusjobb

Ägnar mig idag åt avslutande manusarbete på min kommande essäsamling Orden och evigheten - tankar om språk, religion och humaniora samtidigt som jag lyssnar på japansk androgyn rockmusik. En trevlig kombination. Boken innehåller både det ena och det andra: bland teman som tas upp märks Bhartrharis språkfilosofi, japansk populärkultur, ugarito-hebreisk komparativ religionshistoria, diskussion av Gilgameshs breda öron och ett (hoppas jag) passionerat försvar både för klassisk humaniora och för fantasylitteraturen ur ett historiskt perspektiv. Och så lite Vergilius och Dan Andersson just for good measure.

Boken planeras utkomma i januari.

2 kommentarer:

Lemmy Caution sa...

Den verkar lovande, jag har satt den på min bevakningslista på adlibris. Omslaget ser betänkligt fläckigt och slitet ut, men jag antar att det är högst avsiktligt, att den ska se ut som något man haft i hyllan några decennier och läst och tummat i flitigt?

Ola Wikander sa...

Jodå, "fläckigheten" är helt medveten. Gamla grejer, vetdu! :-)