tisdag 21 april 2015

Indoeuropeisk Jesaja i Örebro

Jag reser mycket just nu. I fredags höll jag föredrag på Språkhistoriska seminariet i Stockholm, veckan innan var jag bland annat i Kungsbacka och höll föredrag och imorgon skall jag iväg och delta i konferensen "The Words of the Prophets" på Örebro teologiska högskola. Där talar jag om några resultat av min Vetenskapsrådsfinansierade forskning kring indoeuropeisk motivpåverkan i Gamla testamentet, närmare bestämt på hur detta kan illustrera Jesaja 27:1, den vackra vers som Bibel 2000 översätter:

Den dagen skall Herren med sitt svärd,
sitt hårda, väldiga, skarpa svärd,
slå Leviatan, den snabba ormen,
Leviatan, den ringlande ormen,
han skall dräpa draken i havet.

Mitt anförande har titeln "From Indo-European dragon-slaying to Isa 27:1 - exploring the longue durée". Det handlar delvis om saker jag tog upp i Stockholm, fast ur ett mer exegetiskt perspektiv.
Mer om konferensen och föredragen kan man läsa här!

Inga kommentarer: